پیامبر خدا (صل الله علیه و آله) می فرمایند:
اگر مردی همسرش را ببوسد ، خداوند برایش یکصد حَسنه می نویسد و یکصد خطا را از او بر طرف می کند.
«مستدرک الوسائل, ج14 ,ص 351 »

پی نوشت: ایهام در کلمه «بِـمـاچـه» با دو مفهمومِ
یک : به ما چه مربوط است: «مخصوص مجرد ها»
دو : فعلی از ماچیدن : «مخصوص متاهل ها»

برای دیدن بقیه تصاویر به ادامه مطلب مراجعه کنید...



ادامه مطلب
تاريخ : سه شنبه 4 اسفند 1394برچسب:شیعه باس, بچه شیعه, شیعه, احادیث, اسلام ,زندگی, اهل بیت, | 11:57 | نویسنده : مرتضی |



تاريخ : دو شنبه 3 اسفند 1394برچسب:غیبت, تهمت, اسلام, دین, اخلاق, جالب, رفتار اجتماعی, اهل بیت, شیعه, | 16:54 | نویسنده : مرتضی |
امام على عليه السلام :

اَلسامِعُ لِلغيبَةِ كَالمُغتابِ؛

شنونده غيبت، مانند غيبت كننده است.

برای دیدن ادامه به ادامه مطلب بروید...



ادامه مطلب
تاريخ : دو شنبه 3 اسفند 1394برچسب:ناسزا, فحش, بددهنی, جالب, حدیث, روایت , اسلامی, غیبت, گوشت مرده, | 16:44 | نویسنده : مرتضی |
 
-پيامبر صلى الله عليه و آله:

لا تَسُبُّوا الناسَ فَـتَـكتَسِبُوا العَداوَةَ بَينَهُم؛

به مردم ناسزا نگوييد، كه با اين كار در ميان آنها دشمن پيدا مى كنيد.

برای دیدن ادامه به ادامه مطلب بروید...



ادامه مطلب
تاريخ : دو شنبه 3 اسفند 1394برچسب:ناسزا, فحش, بددهنی, جالب, حدیث, روایت , اسلامی, | 11:14 | نویسنده : مرتضی |
 
امام باقر(ع) فرمودند «تعجب دارم از کسی که از چهار چیز می‌ترسد و به چهار چیز پناه نمی‌برد: 
1. تعجب دارم از کسی که از دشمن می‌ترسد چرا پناه نمی‌برد به قول خدا که فرموده است (حسبنا الله و نعم الوکیل)
2. در شگفتم از کسی که غم و اندوه دارد، چرا پناه نمی‌برد به قول خدا که فرموده (لا اله الا انت سبحانک انی کنت من الظالمین) زیرا خدا در ادامه آن فرموده است (فاستجبنا له و نجیناه من الغم و کذلک ننجی المومنین)
3. در شگفتم از کسی که گرفتار بد اندیش است چرا پناه نمی‌برد به قول خدا (و افوض امری الی الله و ان الله بصیر بالعباد) کار خود را به خدا واگذار کردم.
4. در شگفتم از کسی که خواستار دنیا و آرامش است چرا پناه نمی‌برد به قول خدا (ما شاء‌الله لا قوه الا بالله) هر چه خواست همان است، نیرویی نیست جز به یاری خدا.»


به گزارش حوزه قرآن و عترت گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ «توماس مركل» كه نام علی را براى خود برگزيده است، علت انتخاب این دین آسمانی را ارتباط و گفت‌وگو با مسلمانان آلمانی عنوان کرد و گفت: در این ارتباط علاقه من نسبت به این دین افزایش یافت و این امر انگیزه من را برای مطالعه و بررسى پیرامون اديان مختلف الهى بیشتر کرد.

وى افزود: با مطالعه كتاب‌هاى دينی موجود و همچنين مطالعه قرآن، اسلام را کامل‌ترین دین الهی یافتم و تلاش کردم تا میزان شناخت خود را نسبت به آن افزایش دهم، بر همین اساس علاقه شديدى به دين اسلام پيدا كردم و شیفته دستورات و احکام آن شدم.

«علی مرکل» برابرى، صلح و دوستی، عدالت، حق و حقيقت را از جمله مشخصه‌هاى اصلى اين دين الهى ذکر کرد و ادامه داد: امروزه در اروپا تبلیغات غیرواقعی نسبت به اسلام وجود دارد که ترس و واهمه نسبت به اسلام و مسلمانان را در دل افراد جای داده است.

وی تاکید کرد: من به عنوان یک فرد مسلمان وظیفه دارم تا مردم کشورم را با این واقعیت آشنا کنم که پیام اسلام صلح و دوستی برای بشریت و ملت‌هاست و كسى را بر كسى برتر نمی‌داند.

این اقتصاددان آلمانی پس از ادای شهادتین و دریافت توضيحات لازم در خصوص مبانی و اصول دين اسلام از سوی كارشناسان مذهبی مديريت زائران غیر ایرانی آستان قدس رضوی، به دين مبين اسلام و مذهب تشیع مشرف شد. در پایان نیز از سوی این مديريت هدایای ویژه‌ای از جمله قرآن مجید به زبان‌ آلمانی، سنگ مضجع و کتب شناخت اسلام به وی اهدا شد. 
 
 
منبع: آستان قدس رضوی
 


تاريخ : جمعه 30 بهمن 1394برچسب:مسلمان, مسلمان شدن, اقتصاددان آلمانی, آلمان, آلمانی, اسلام, تشیع, توماس مرکل, علی مرکل, | 16:52 | نویسنده : مرتضی |

 

حضرت رسول اکرم(ص) فرمود: حضرت شعیب(ع) آن قدر از حب خدا گریه کرد تا چشمان وی کور شد، خداوند چشمش را به وی برگرداند، باز هم آن قدر گریست تا کور شد و خدا باز چشمش را به وی بازگرداند، دفعه سوم همچنین، وقتی که دفعه چهارم کور شد خدا فرمود: ای شعیب تا کی می خواهی گریه کنی؟ اگر منظورت ترس از آتش جهنم است من به تو امان داده ام و اگر منظورت برای اشتیاق بهشت است آن را به تو مباح گردانیدم.

حضرت شعیب(ع) گفت: خدایا تو می دانی که من از ترس آتش جهنم و برای اشتیاق بهشت گریه نمی کنم، بلکه فقط برای محبت تو که در قلبم گره خورده گریه می کنم، وحی آمد چون چنین است به همین زودی کلیم خودم موسی را خدمتگزار تو قرار خواهم داد.(۱)

 

۱- بحارالانوار، ج ۱۲، ص ۳۸۰



 

قال لقمان لابنه: یا بنی! لاتدخل فی الدنیا دخولا یضر باخرتک ولا تترکها ترکا تکون کلا علی الناس.

حضرت لقمان فرزند خویش را نصیحت می کند: ای فرزندم! داخل در دنیا مشو به طوری که به آخرت تو ضرر زند، و دنیا را هم به طور کلی ترک مکن که سربار جامعه باشی۱.

بحارالانوار، ج ۷۳، ص ۱۲۴



تاريخ : جمعه 30 بهمن 1394برچسب:, | 10:48 | نویسنده : مرتضی |

 

نقل شده است که حضرت موسی(ع) بر مردی گذشت که می گریست و چون مراجعت نمود همچنان گریه می کرد، آن حضرت عرض کرد: ای پروردگار من! این بنده تو از خوف تو می گرید؟

خطاب رسید: «یابن عمران! لو نزل دماغه مع دموع عینیه و رفع یدیه حتی تسقطالم اغفرله و هو یحب الدنیا» اگر (چندان بگرید که) مغز سرش با اشک چشمانش فرو ریزد و اینقدر دستها را به دعا بردارد که ساقط شوند، او را نمی آمرزم،(زیرا) او در حالی که دنیا را دوست دارد (گریه می کند و خدا را می خواند)۱.

 

۱- مجموعه ورام، ج۱، ص۱۳۴



تاريخ : جمعه 30 بهمن 1394برچسب:زبان, حدیث, اخلاق, اخلاقی, رسول اکرم, پیامبر, سخن کوتاه, سخن, لسان, امام حسین, حدیث اخلاقی, | 10:45 | نویسنده : مرتضی |

 

دختری کرد سؤال از مادر
که چه طعم و مزه دارد شوهر
اين سخن تا بشنيد از دختر
اندکي کرد تامل مادر
گفت باخود که بدين لعبت مست
گر بگويم مزه اش شيرين است
يا غم شوي ، روانش کاهد
يا بلافاصله شوهر خواهد
ور بگويم مزه آن تلخست
تا ابد مي کشد از شوهر دست
لاجرم گفت به او اي زيبا
تُرش باشد مزه شوهر ها
دخترک در تب و در تاب افتاد
گفت مادر، دهنم آب افتاد



تاريخ : چهار شنبه 28 بهمن 1394برچسب:بهترین مسیر برای زندگی بهتر, بهتر, مسیر, زندگی, دینی, اسلامی, طنز, ازدواج, | 20:38 | نویسنده : مرتضی |

 

حدیث (1) امام صادق علیه السلام :

إِنَّ مِنْ أَكْبَرِ السِّحْرِ النَّمِيمَةَ يُفَرَّقُ بِهَا بَيْنَ الْمُتَحَابَّيْنِ وَ يُجْلَبُ الْعَدَاوَةُ عَلَى الْمُتَصَافِيَيْنِ وَ يُسْفَكُ بِهَا الدِّمَاءُ وَ يُهْدَمُ بِهَا الدُّورُ وَ يُكْشَفُ بِهَا السُّتُورُ وَ النَّمَّامُ أَشَرُّ مَنْ وَ طِئَ الْأَرْضَ بِقَدَمٍ
 

از بزرگ‏ترين جادو، سخن‏چينى است؛ زيرا با سخن‏چينى، ميان دوستان جدايى مى ‏افتد، دوستان يكدل با هم دشمن مى ‏شوند، به واسطه آن خون‏ها ريخته مى ‏شود، خانه‏ ها ويران مى‏ گردد و پرده‏ ها دريده مى ‏شود. سخن‏چين، بدترين كسى است كه روى زمين راه مى ‏رود.

 برای دیدن ادامه به ادامه مطلب بروید...



ادامه مطلب
تاريخ : چهار شنبه 28 بهمن 1394برچسب:سخن چینی در نظر اسلام, جالب, سخن چینی, اخلاق, | 19:33 | نویسنده : مرتضی |

حدیث (1) امام باقر عليه السلام :

إِنَّ اللّه  عَزَّ وَ جَلَّ يُحِبُّ المُداعِبَ فِى الجَماعَةِ بِلا رَفَثٍ؛

خداوند عزوجل دوست دارد كسى را كه در ميان جمع شوخى كند به شرط آن كه ناسزا نگويد.

 

برای دیدن ادامه به ادامه مطلب بروید...



ادامه مطلب
تاريخ : یک شنبه 25 بهمن 1394برچسب:شوخی در اسلام, شوخی, جوک, جک, طنز, جالب, اسلامی, دینی, روایت, حدیث, | 12:8 | نویسنده : مرتضی |

زينب كبرى (س) روز پنجم جمادى الاول سال 5 يا 6 هجرت در مدينه چشم به جهان گشود. خبر تولد نوزاد عزيز، به گوش رسول خدا (ص) رسيد. رسول خدا (ص) براى ديدار او به منزل دخترش ‍ حضرت فاطمه زهرا (س) آمد و به دختر خود فاطمه (س) فرمود: ....

برای دیدن ادامه به ادامه مطلب بروید...



ادامه مطلب
تاريخ : یک شنبه 25 بهمن 1394برچسب:مختصری از ولادت حضرت زینب, | 12:4 | نویسنده : مرتضی |

نخل خشكيده و رطب تازه

امام جعفر صادق (ع) فرمود: در يكى از سفرهاى امام حسن مجتبى صلوات اللّه عليه براى عمره، بعضى از افرادى كه معتقد به امامت زبير بودند؛ حضرت را همراهى مى كردند.
پس كاروانيان در مسير راه خود، در محلّى جهت استراحت فرود آمدند؛ و در آن مكان درخت خرماى خشكيده اى وجود داشت كه در اثر بى آبى و تشنگى خشك شده بود.
حضرت كنار آن درخت خرما رفت و نشست ، در اين اثنا يكى از افراد كاروان به آن حضرت نزديك حضرت شد؛ و كنارش نشست .
بعد از آن كه مقدارى استراحت كردند، آن شخص كه معتقد به امامت زبير بود سر خود را بالا كرد و پس از نگاهى به شاخه هاى خشكيده نخل ، گفت : اى كاش اين نخل رطب مى داشت ؛ و مقدارى از آن را ميل مى كرديم .امام حسن مجتبى (ع) فرمود: آيا اشتها و علاقه به آن دارى؟
آن شخص زبيرى گفت: آرى، پس حضرت دست هاى مبارك خود را به سوى آسمان بلند كرد و دعائى را زمزمه نمود. ناگهان، نخل خشكيده؛ سبز و شاداب گرديد و در همان حال رطب هاى بسيارى بر آن روئيد.
در همين موقع ساربانى كه همراه قافله بود و كاروانيان از او شتر كرايه كرده بودند، هنگامى كه اين كرامت و معجزه را ديد، در كمال حيرت و تعجّب گفت: اين سحر و جادوى عجيبى است !!
امام (ع) فرمود: خير، چنين نيست ؛ بلكه دعاى فرزند پيغمبر (ص) است كه مستجاب گرديد.


اصول كافى : ج 1، ص 462، ح 4، بحارالا نوار: ج 43، ص 323، ح 1، الخرايج و الجرايح : ج 2، ص 571، ح 1.



تاريخ : یک شنبه 25 بهمن 1394برچسب:نخل خشكيده و رطب تازه, امام, امام صادق, زبیری, اسلام ,دینی, اهل بیت, روایت, حدیث, | 11:56 | نویسنده : مرتضی |


ايشان در پیامي در حمایت از شورای نگهبان مي‌فرمايند:

بسم الله الرحمن الرحیم

چنانچه مشاهده می‌شود پس از انتخابات مرحله اول از دوره دوم مجلس شورای اسلامی، افرادی که نظریه شورای نگهبان در ابطال یا تأیید بعضی از حوزه‌ها موافق میلشان نبوده است، دست به شایعه‌افکنی زده و اعضای محترم شورای نگهبان (ایدهم الله تعالی) را که حافظ مصالح اسلام و مسلمین هستند، تضعیف و یا خدای نکرده توهین می‌نمایند و به پخش اعلامیه و خطابه در مطبوعات و محافل دست زده‌اند، غافل از آن که پیامد چنین اعمال و جوسازی‌ها آن هم در دوره دوم مجلس و نگذشتن سالی چند از انقلاب چه خواهد بود امید است چنین اعمال، بی‌توجه به نتایج ناروا و اسفبار آن باشد. معلوم نیست در صدر مشروطیت در دوره اول با فقهای ناظر به قوانین، این نحو عمل شده باشد. در آن زمان به تدریج فقهاء را از مجلس بیرون راندند و به سر این ملت آن آوردند که دیدیم. من به این آقایان هشدار می‌دهم که تضعیف و توهین به فقهای شورای نگهبان امری خطرناک برای کشور و اسلام است. همیشه انحرافات به تدریج در یک رژیم وارد می‌شود و در آخر، رژیمی را ساقط می‌نماید. لازم است همه به طور اکید به مصالح اسلام و مسلمین توجه کنیم و به قوانین، هر ابر قدرتها‌ست وفادار باشیم. در خاتمه باید بگویم که حضرات آقایان فقهای شورای نگهبان را با آشنایی و شناخت تعیین کردم و احترام به آنان و حفظ مقامشان را لازم می‌دانم و امید آن دارم که این نحو امر تکرار نشود و به شورای نگهبان تذکر می‌دهم که در کار خود استوار باشید و با قاطعیت و دقت، عمل فرمایید و به خدای متعال اتکال کنید. از خداوند تعالی عنایت و رحمت برای ملت عزیز را خواستارم.(صحیفه نور، ج ۱۸، ص ۴۲۱، ۶۳/۲/۲۵)



تاريخ : شنبه 24 بهمن 1394برچسب:, | 19:20 | نویسنده : مرتضی |

استفاده از اسلحه توسط نوه امام

سید حسین خمینی، نوه امام خمینی و فرزند مرحوم آیت‌الله مصطفی خمینی شخصیت مشهور و شناخته شده ایران بود که بر روی مردم اسلحه کشید. در سال 59 و در جریان یکی از سخنرانی‌ها وی در دفاع از بنی صدر در مشهد، مردم در اعتراض به سخنان نوه امام به او حمله می‌کنند، و سید حسین برای مقابله با مردم دست به سلاح کمری خود می‎برد و کار به جایی می‌رسد که نیروهای کمیته وی را به اتاقی منتقل می‌کنند. این افراد با تماس با دفتر امام نظر ایشان را در مورد این حادثه سوال می‌کنند. پیغام به امام داده می شود که آقای سید حسین خمینی نوه شما در مشهد از بنی صدر دفاع کرده مردم به او هجوم آوردند دست به اسلحه برده ما چه کار کنیم. امام به مرحوم آیت الله اشراقی می فرمایند که به مسئولین کمیته مشهد پیغام دهید که سید حسین خمینی تحت الحفظ به تهران اعزام شود و اگر دست به سلاحش برد او را با تیر بزنند.

حضرت امام در نامه ای خطاب به سید حسین خمینی که متن آن درجلد14صحیفه نورآمده است با انتقاد شدید از وی، نوشته اند: «پسرم حسین خمینی! جوانی برای همه خطرهایی دارد که پس از گذشت آنها انسان متوجه می‌شود. من میل دارم کسانی که به من مربوط هستند در این کوران‌های سیاسی وارد نشوند؛ من امید دارم که شما با مجاهدت در تحصیل علوم اسلامی و با تعهد به اخلاق اسلامی و مهار کردن نفس اماره بالسوء، برای آتیه مورد استفاده واقع بشوی؛ من علاوه بر نصیحت پدری پیر، به شما امر شرعی می‌کنم که در این بازی‌های سیاسی وارد نشوی و واجب شرعی است که از این برخوردها احتراز کنی؛ من به شما امر می‌کنم به حوزه علمیه قم برگرد و با کوشش، به تحصیل علوم اسلامی و انسانی بپردازد.»

حالا خودتون قضاوت کنید اگر الان امام خمینی (ره) زنده بودند و این بازی های سیاسی و قانون گریزی ها را از نوه عزیزشون میدیدند، چگونه برخورد میکردند؟؟



تاريخ : شنبه 24 بهمن 1394برچسب:امام خمینی, انقلاب, حسین خمینی, نوه, امام, | 18:42 | نویسنده : مرتضی |

 

بايد حسين‏گونه جان را فدا کنيم و يا زينب‏گونه پيام شهيدان و حسينيان را به گوش عالم برسانيم.

شهید موسی اخروی

راه مدرسه اش دور بود. همکلاسی هایش با ماشین می رفتند. آن موقع روزی دوازده ریال پول تو جیبی به او می دادیم تا بتواند هم خودش را اداره کند و هم به مدرسه برود . با اینکه پول کمی بود اما این بچه هیچ وقت شکایتی نداشت. مدتی که گذشت ، متوجه شدیم که اسد الله زودتر از ساعت همیشگی از خانه بیرون می رود و تا مدرسه پیاده روی می کند. علت کارش را متوجه نشدیم تا اینکه یک روز خواهر کوچکش مریض شد. پول کافی برای دوا و رمانش در خانه نبود. وقتی اسد الله متوجه موضوع شد ، رفت و مقداری پول آورد و گفت : این ها را برای روزی مثل امروز پس انداز کرده بودم . طفلکی پیاده مدرسه می رفت تا همان دوازده ریال را هم پس انداز کند!

شهید اسدالله کشمیری
منبع : شهیدان اینگونه بودند ، ج1 ، ص38



تاريخ : شنبه 24 بهمن 1394برچسب:, | 10:31 | نویسنده : مرتضی |

 

ترانه های جنسی, سکس, مضرات گوش دادن به ترانه های جنسی

محیط فرهنگی در رفتار جنسی نوجوانان نقش ایفا می‌کند

 

گوش کردن به ترانه های موهون و ترغیب نوجوانان به رابطه جنسی

بنا به تحقیقی در آمریکا، گوش کردن به ترانه‌های موهن درباره رابطه جنسی ممکن است نوجوانان کم سن و سال را ترغیب کند زودتر رابطه جنسی داشته باشند. محققان دانشگاه پیتزبورگ از 711 نوجوان در آمریکا، درباره رفتار جنسی آنها و همچنین نوع موسیقی که گوش می‌کنند، سوال کردند. آنها متوجه شدند گروهی که دائما ...

 

برای دیدن ادامه به ادامه مطلب بروید...



ادامه مطلب
تاريخ : جمعه 23 بهمن 1394برچسب:, | 20:34 | نویسنده : مرتضی |

حضرت علي (ع) مي فرمايد: «كودك هفت سال آزاد است و هفت سال مورد ادب و توجه و هفت سال ديگر مورد خدمت و ياور است» (بحار الانوار ج 23 ص 65) از روايات اسلامي استفاده مي شود كه آغاز تعليم مدرسه اي كودك در هفت سالگي است.

برای دیدن کامل مقاله به ادامه مطلب بروید...



ادامه مطلب
تاريخ : جمعه 23 بهمن 1394برچسب:, | 19:38 | نویسنده : مرتضی |

 
پيغمبر اكرم (ص) بعد از نزول آيه شريفه «وأمر اهلك بالصلوه و اصطبر عليها» و اهل بيت خود را به نماز فرمان ده و خود نيز بر آن سخت پايدار باش. به مدت –شش یا - نه ماه هر روز هنگام نماز صبح، به در خانه فاطمه عليها السلام مى آمد و مى فرمود: نماز اى اهل بيت نبوت !همانا خدا مى خواهد كه از شما خاندان هرگونه آلودگى را ببرد و شما را منزه گرداند. و اين حديث را سيصد نفر از صحابه نقل كرده اند.
مناقب خوارزمی ص 60



تاريخ : جمعه 23 بهمن 1394برچسب:نماز و پاکیزگی, | 19:1 | نویسنده : مرتضی |


هرگاه در نماز حضور قلب نداشتيد بعد از آن يك صفحه قرآن بخوانيد.

شهيد سيد محمدحسن بني سعيد

علاقه‌ي عجيبي به عبادت داشت، مخصوصاً به نماز. دوست داشت كه هميشه نماز را در مسجد بخواند. زيبا دعا مي‌خواند و با خدا راز و نياز مي‌كرد. با رفتار خويش باعث شده بود كه مردم برايش احترام خاصي قايل باشند. احترامش به پدر و مادر درخور ستايش بود. با محبت با آن‌ها رفتار مي‌كرد. زماني كه مي‌خواست براي آخرين بار به جبهه برود چشمانش پر از اشك شد و آهسته گفت: «اين آخرين مرخصي من بود، من ديگر برنخواهم گشت! و ديگر هيچ‌گاه قدم بر خاك روستايمان نگذاشت».
منبع : منبع :كتاب كرامات شهدا - صفحه: 67 راوي : برادر شهيد


تاريخ : جمعه 23 بهمن 1394برچسب:نماز در کلام شهدا, | 18:45 | نویسنده : مرتضی |

پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله) فرمودند: هرگاه خداوند خوبی خانواده ای را بخواهد آنان را در دین فقیه و آگاه کند, کوچک آنان بزرگشان را گرامی و محترم شمارد، در معیتشان مدارا و در هزینه هایشان صرفه جوئی و میانه روی روزیشان کند، به عیب هایشان بینا گرداند پس از آنها دست بکشند و توبه کنند و اگر برای خانواده ای خوبی نخواهد آنان را به حال خود رها کند.[1]

پی نوشت :
1.محمد،محمدی ری شهری،میزان الحکمه،جلد4،حدیث5380



تاريخ : جمعه 23 بهمن 1394برچسب:ویژگی خانواده خوشبخت , | 18:32 | نویسنده : مرتضی |

دفتر حفظ و نشر آثار آيت‌الله خامنه‌ای khamenei.ir، در خاطره‌ای از ایشان آورد:

ماجرای لباس طلبگی رهبر انقلاب
 
همه می‌دانستند که من بناست طلبه و روحانی شوم. این چیزی بود که پدرم می‌خواست و مادرم به شدّت دوست می‌داشت. خود من هم علاقه‌مند بودم؛ یعنی هیچ بی‌علاقه به این مسأله نبودم.
 
اما این‌که لباس ما را از اوّل، این لباس قرار دادند، به این نیّت نبود؛ به خاطر این بود که پدرم ...
 
برای دیدن ادامه به ادامه مطلب بروید...


ادامه مطلب
تاريخ : پنج شنبه 22 بهمن 1394برچسب:ماجرای لباس طلبگی رهبر انقلاب, | 19:7 | نویسنده : مرتضی |

روزی حضرت سلیمان(ع) در کنار دریا نشسته بود، نگاهش به مورچه‌ای افتاد که دانه‌ گندمی را با خود به طرف دریا حمل می‌کرد.

سلیمان(ع) همچنان به او نگاه می‌کرد که در همان لحظه قورباغه‌ای سرش را از آب دریا بیرون آورد و دهانش را گشود، مورجه به داخل دهان او وارد شد و قورباغه به درون آب رفت.
سلیمان(ع) مدتی به فکر فرو رفت و شگفت زده شد، ناگاه دید قورباغه سرش را از آب بیرون آورد و دهانش را گشود، آن مورچه از دهان او بیرون آمد ولی دانه گندم را همراه نداشت.
سلیمان(ع) آن مورچه را طلبید، و سرگذاشت او را پرسید.
مورچه گفت: «ای پیامبرخدا در قعر این دریا سنگی توخالی وجود دارد و کرمی در درون آن زندگی می‌کند که نمی‌تواند از آنجا خارج شود و من روزی او را حمل می‌کنم و خداوند این قورباغه را مامور کرده مرا نزد آن کرم ببرد.
قورباغه مرا به کنار سوراخی که در آن سنگ است می‌برد، و دهانش را به درگاه آن سوراخ می‌گذارد، من از دهان او بیرون آمده و خود را به آن کرم می رسانم و دانه‌ گندم را نزد او می‌گذارم و سپس باز می گردم به دهان قورباغه، سپس در آب شنا کرده و مرا به بیرون از آب دریا می‌اورد و دهانش را باز می‌کند و من از دهان او خارج می شوم.»
سلیمان(ع) به مورچه گفت: وقتی که دانه گندم را برای آن کرم می‌بری، آیا سخنی از او شنیده‌ای؟
مورچه گفت: آری او می‌گوید «یا من لا ینسانی فی جوف هذه الصخره تحت هذه اللجه برزقک، لا تنس عبادک المومنین برحمتک» ای خدایی که رزق و روزی مرا در درون این سنگ در قعر دریا فراموش نمی‌کنی، رحمتت را نسبت به بندگان با ایمانت فراموش نکن.
 
منابع:
1- قصه‌های قرآنی، ص304
2- دعوات الراوندی
3- بحارالانوار، ج14،ص97 و 98.


تاريخ : پنج شنبه 22 بهمن 1394برچسب:مورچه و سلیمان, | 19:3 | نویسنده : مرتضی |


يكى از كنيزان امام حسين (ع) خدمت حضرت رسيد، سلام كرد و دسته گلى تقديم آن حضرت نمود.
حضرت هديه آن كنيز را پذيرفت و در مقابل به او فرمود: تو را در راه خدا آزاد كردم .
انس كه ناظر اين برخورد انسانى بود از آن حضرت با شگفتى پرسيد:
چگونه در مقابل يك دسته گل بى ارزش او را آزاد كردى ؟! حضرت با تبسمى حاكى از رضايت خاطر بود فرمود:
خداوند اينگونه ما را ادب كرده ، چون در قرآن كريم مى فرمايد: «وَ إِذا حُيِّيتُمْ‏ بِتَحِيَّةٍ فَحَيُّوا بِأَحْسَنَ مِنْها أَوْ رُدُّوها»
اگر كسى به شما نيكى كرد او را نيكى و رفتار شايسته ترى پاسخ دهيد.
و من فكر كردم، از هديه اين كنيز بهتر اين است كه در راه خدا آزادش ‍ كنم

بحار: ج 44، ص 194.به نقل از داستانهاي بحارالانوار – ج
3



تاريخ : چهار شنبه 21 بهمن 1394برچسب:پاداش دسته گل, حدیث, روایت, احسان, امام حسین, اهل بیت, اسلام, دین, اخلاق, شیعه, | 11:34 | نویسنده : مرتضی |
صفحه قبل 1 2 3 4 5 صفحه بعد