الف- در خصوص خرافات شیعیان! اول در نظر داشته باشید که ملاک مذهب، متن آن است و نه رفتار گرویدگان به آن که ممکن است دستخوش خرافات گردد. دوم دقت فرمایید که ابتدا می‌گویند در تشیع نیز خرافات وجود دارد و زود زیارت یا توسل به ائمه (ع) را مثال می‌آورند که القا کنند این یک خرافه است! و سوم آن که به دروغ و اتهام می‌گویند: ما اهل بیت (ع) را به جای خدا صدا می‌کنیم و آنها را به جای خدا گذاشته‌ایم، و سپس تهمت خود را وارد دانسته و می‌پرسند: «آیا این شرک نیست؟
چرا، اگر عوام احمقی اهل بیت (ع) را به جای خدا بگذارد و یا به جای خدا آنها را صدا بزند، عین شرک است. اما کدام شیعه‌ای در طول تاریخ تشیع چنین کاری کرده است؟! اگر نادان‌هایی به نام تشیع یا محبت اهل بیت (ع) این کار را کرده باشند نیز از نظر تشیع مردود و بر باطل شمرده شده‌اند.
اگر شیعه امام را به جای خدا گذاشته باشد، به إله بودن آن شهادت می‌دهد و نه به ولایت آنان از جانب خدا. اگر خدا به موحدین و مؤمنین و مسلمین فرمود: که برای اطاعت من، به پیامبر اکرم (ص) رجوع کنید، از او اطاعت کنید، از او تبعیت کنید، او را اسوه (الگو) قرار دهید، اختلافات خود را نزد او ببرید، هر چه حکم کرد بپذیرید و بدانید که خارج از وحی هیچ نطقی، هیچ منطقی و هیچ گفتار و عملی ندارد، او را دوست داشته باشید، آن چه او آورد بگیرید و آن چه واگذاشت رها کنید و ... (همه موارد تصریح در آیات قرآن کریم است)، برای اطاعت خدا باید چه کنیم؟ بگوییم: خیر ما چون موحد هستیم فقط خدا را قبول داریم و رسولش را کنار می‌زنیم؟! آیا این تفکر و بدعت و جایگزین کردن نظر شخصی «خود» به جای امر الهی، خودش شرک نیست؟! کدام معرفت، محبت، اطاعت، دعا، توسل و ... در شیعیان، عین دستور پیامبر اکرم (ص) برای سعادت دنیا و آخرت نیست؟ مگر عبادت و اطاعت خدا چگونه محقق می‌گردد؟! نکند غیر از شیعیان، مابقی مستقیم از خدا اخذ وحی می‌کنند، کسب علم می‌کنند، چه باید کردها و نباید کردها در شئون مختلف را می‌پرسند، ارتباط مستقیم و بدون هیچ وسیله‌ای (که حتی نماز و روزه و تلاوت قرآن نیز وسیله‌ای برای رشد و قرب است) با خدا دارند و شیعه خبر ندارد؟ یا آن که خیر، هر وسیله‌ای جایز است، به جز رجوع و وسیله قرار دادن اهل بیت (ع)؟

ب - چه کسی گفته است که صدا کردن هر کس دیگری، حتماً قرار دادن او به جای خداوند متعال است؟! آیا چون خدا علیم و حکیم است [وَاللّهُ عَلِيمٌ حَكِيمٌ]، هیچ کس نباید نزد عالمی تعلّم کند و معلم خود را صدا کند؟ آیا چون خدا وکیل همگان است و به موحدین و مؤمنین دستور داده شده که به خدا توکل کنند [وَعَلَى اللّهِ فَلْيَتَوَكَّلِ الْمُؤْمِنُونَ] هیچ کس نباید در هیچ امری وکیلی بگیرد؟! آیا چون خداوند متعال شفا دهنده است و در کتاب خودش برای مؤمنین شفا و رحمت قرار داده است [وَنُنَزِّلُ مِنَ الْقُرْآنِ مَا هُوَ شِفَاء وَرَحْمَةٌ لِّلْمُؤْمِنِينَ] هیچ مؤمنی نباید برای معالجه به پزشک مراجعه نماید و...؟

 

 

 

 

 

بلکه این همان مصداق قول خداوند است که میفرماید :« ای کسانی که ایمان آورده اید تقوای الهی پیشه کنید و وسیله ای برای تقرب به خدا انتخاب نمایید...».(سوره مائده آیه 35)

 

 

 



تاريخ : دو شنبه 28 دی 1394برچسب:اسلام, جهان, رشد, شیعه,شبهه, خرافات, خرافه, دعا, توسل, ائمه, اهل بیت, امامیه, امامان, معصوم, | 12:37 | نویسنده : مرتضی |

به گزارش ادیان نیوز، سایت خبری CNN وابسته به گروه رسانه‌ای تایم وارنر (در ایالات متحده امریکا)، در خبر مربوط به ۴ آوریل ۲۰۱۵ آماری را منتشر کرد که نشان می‌دهد اسلام سریعترین دین در حال رشد در جهان است. در این خبر آمده است:

Islam, the world's fastest-growing faith, will leap from 1.‎6 billion to 2.‎76 billion by 2050, according to the Pew study
همچنین در این خبر، نموداری از ادیان در حال رشد، نشان داده است که اسلام، بیشترین شتاب رشد را در میان ادیان و مکاتب بزرگ جهان دارد. چنان که تا ۴۰ سال آینده جمعیت مسلمانان جهان به بیش از ۲ میلیارد و ۷۵۰ میلیون نفر خواهد رسید. و با ادامه همین روند، در سالیانی نزدیک، بزرگترین دین جهان خواهد شد.
   
این رسانه‌ای امریکایی در حالی این خبر را منتشر می‌کند، که دولت امریکا با تمام قوا سیاستِ اسلام‌ستیزی را در پیش گرفته است. لیکن می‌بینیم که سیاست‌های استکباری دولت امریکا در جهان، نتیجه‌ای عکس داده و رسانه‌های امریکایی گویای رشد و گسترش اسلام در جهان هستند.
منبع: ادیان نت




تاريخ : دو شنبه 28 دی 1394برچسب:اسلام, جهان, رشد, سی ان ان, cnn, شیعه, | 11:59 | نویسنده : مرتضی |

احکام موسیقی و رقص ، احکام دینی مربوط به رقص و موسیقی و حکم رقص : امروز توی بانک آقایی که کنارم نشسته بود، بهم گفت: حاج‌آقا از شما یک سوال داشتم؟ گفتم بفرمایید. گفت: حاجی من چند روز دیگه عروسی پسرمه. الان هم اومدم بانک تا مقداری پول نو بگیرم تا شب عروسی به عنوان شاباش بدم. آیا این کار از لحاظ شرعی اشکال نداره؟




به ایشون گفتم: قبل از جواب سوال، تبریک عرض می‌کنم. امیدوارم که زندگی خوب و شیرینی داشته باشن. اما جواب سوال دو صورت داره: صورت اول اینکه شما در إزای رقص حرام به شخص شاباش یا اجرت رقص را  می‌دهید، این کار جایز نیست چون سبب تایید عمل باطل شخص رقاص میشه و همچنین اجرت بر کار حرام، حرام است. البته در اینکه آیا رقص در همه صورت‌ها حرام است یا نه؟ بین علما اختلاف نظره. رقص زن برای شوهرش به فتوا اکثر مراجع جایزه و در مورد رقص زن برای زن بعضی از علما فتوا به جایزبودن رقص در مجلس زنانه با بعضی شروط داده‌اند. که هر کسی باید به مرجع خودش در این زمینه مراجع کنه.

صورت دوم اینه که شما پولی را که به حاضرین در مجلس عروسی به صورت کلی می‌دین یا اینکه بروی سر عروس پرت می‌کنین، قصدتان هدیه دادن باشه و می‌خواین باعث خوشحالی دیگران باشین در اینصورت دادن و گرفتن این پول اشکالی نداره.
گفت: حاج‌آقا حکم شرعی رو یاد گرفتم اما دوست دارم بدونم اینکار من به لحاظ اخلاقی صحیح هست یا نه؟ در جواب گفتم: هرکس در نحوه خرج کردن و تصرف در اموال خودش آزاده مگر سفیه یا مهجور باشه که باید با اجازه حاکم شرع در اموال خود تصرف کنه. پس شما به لحاظ شرعی حق دارین به هرکسی که مایلین در شب عروسی هدیه بدین، اما باید بدونین که مومن زیرکه و همیشه به دنبال عمل مهمتره نه مهم. گفت حاج‌آقا بیشتر توضیح دهید، یعنی چه مومن دنبال کار مهمتره؟ گفتم شما در شب عروسی چقدر شاباش بروی سر عروس و داماد و حاضرین می‌ریزی؟ گفت: حدود پانصدهزار تومان. گفتم می‌دونی چقدر انسان آبرومند هستند که به این پول احتیاج اساسی دارن و شاید با همین مبلغ مشکلی از مشکلاتشون حل بشه، بنظر شما آیا پرتاب پول بر سر افراد بی‌نیاز مهمتره یا افراد نیازمند؟ لحظه‌ای سکوت کرد و بعد گفت: یقینا نیازمند، بقول شاعر تا توانی به جهان خدمت محتاجان كن، به دمی یا درمی یا قلمی یا قدمی. حاج‌آقا جوابم رو گرفتم، من می‌تونم با این پول خودنمایی کنم برای دیگران یا اینکه با دادن آن به نیازمند یک دعای خیر برای خودم و فرزندام بخرم و من صورت دوم رو انتخاب می‌کنم.

گفتم: خوشحالم که چنین انتخابی کردید.

 



تاريخ : شنبه 26 دی 1394برچسب:رقص, موسیقی, آهنگ, حکم شرعی,دین , اسلام, زن, مرد , رقص زن و مرد, عروسی, جشن, | 12:10 | نویسنده : مرتضی |

امام على عليه السلام :

اَللِّسانُ سَبُعٌ إِن خُلِّىَ عَنهُ عَقَرَ؛

زبان، درنده اى است كه اگر رها شود، گاز مى گيرد.

نهج البلاغه(صبحی صالح) ص 478 ، ح 60

امام صادق عليه السلام :

إِذا أَرادَ اللّه  بِعَبدٍ خِزيا أَجرى فَضيحَتَهُ عَلى لِسانِهِ؛

هرگاه خداوند بخواهد بنده اى را رسوا كند، از طريق زبانش او را رسوا مى كند.

بحارالأنوار(ط-بیروت) ج 75 ، ص 228 ، ح 101

امام باقر عليه السلام :

إِنَّ هذَا اللِّسانَ مِفتاحُ كُلِّ خَيرٍ و َشَرٍّ فَيَنبَغى لِلمُؤمِنِ أَن يَختِمَ عَلى لِسانِهِ كَما يَختِمُ عَلى ذَهَبِهِ وَ فِضَّتِهِ؛

براستى كه اين زبان كليد همه خوبيها و بديهاست پس سزاوار است كه مؤمن بر زبان خود مهر زند، همان گونه كه بر (كيسه) طلا و نقره خود مُهر مى زند.

تحف العقول ص 298

 

 

 



تاريخ : جمعه 25 دی 1394برچسب:زبان, حدیث, اخلاق, اخلاقی, رسول اکرم, پیامبر, سخن کوتاه, سخن, لسان, امام حسین, حدیث اخلاقی, | 18:47 | نویسنده : مرتضی |

 رسول اكرم صلى الله عليه و آله :

جَمالُ الرَّجُلِ فَصاحَةُ لِسانِهِ؛

زيبايى مرد به شيوايى زبان اوست.

شرح فارسی شهاب الاخبار ص 73

 

امام حسين عليه السلام :

إِنَّ لِسَانَ ابْنِ آدَمَ يُشْرِفُ كُلَّ يَوْمٍ عَلَى جَوَارِحِهِ فَيَقُولُ كَيْفَ أَصْبَحْتُمْ فَيَقُولُونَ بِخَيْرٍ إِنْ تَرَكْتَنَا وَ يَقُولُونَ اللَّهَ اللَّهَ فِينَا وَ يُنَاشِدُونَهُ وَ يَقُولُونَ إِنَّمَا نُثَابُ بِكَ وَ نُعَاقَبُ بِكَ.

زبان آدميزاد، هر روز به اعضاى او نزديك مى شود و مى گويد: چگونه ايد؟ آنها مى گويند: اگر تو ما را به خودمان واگذارى، خوب هستيم و مى گويند: از خدا بترس و كارى به ما نداشته باش: و او را سوگند مى دهند و مى گويند: ما فقط به واسطه تو پاداش مى يابيم و به واسطه تو، مجازات مى شويم.

خصال ص6 - مستدرک الوسایل ج 9 ، ص 25 ، ح 10105 - بحارالأنوار(ط-بیروت) ج 68 ، ص278، ح 14

 

 



تاريخ : جمعه 25 دی 1394برچسب:زبان, حدیث, اخلاق, اخلاقی, رسول اکرم, پیامبر, سخن کوتاه, سخن, لسان, امام حسین, حدیث اخلاقی, | 18:44 | نویسنده : مرتضی |

بهترین علاج ها كه علمای اخلاق و اهل سلوك برای معالجه مفاسد اخلاقی فرموده اند این است كه هر یك از اخلاق های زشت را كه در خود می بینیم در نظر بگیریم و بر خلاف آن تا مدتی مردانه اقدام كنیم و بر ضد آن رذیله رفتار كنیم و از خدا در هر حال توفیق طلب كنیم، مسلماً بعد از مدتی آن خُلق زشت رفع خواهد شد.



 

امام باقر علیه السلام خود بسیار برای رفع نیاز حاجتمندان تلاش می کردند. در شرح حال زندگی ایشان می بینیم که ایشان در گرمای طاقت فرسا برای کسب روزی تلاش می کردند و ما حصل زحمت خود را بین مردم نیازمند تقسیم می کردند.

آن حضرت علیه السلام می فرماید: «وَ أُوصِیكَ بِخَمْسٍ إِنْ ظُلِمْتَ فَلَا تَظْلِمْ وَ إِنْ خَانُوكَ فَلَا تَخُنْ وَ إِنْ كُذِّبْتَ فَلَا تَغْضَبْ وَ إِنْ مُدِحْتَ فَلَا تَفْرَحْ وَ إِنْ ذُمِمْتَ فَلَا تَجْزَع» (تحف العقول، ص292(

ای جابر! تو را [در برخورد با مردم] به پنج چیز وصیت می كنم:

1.اگر بر تو ظلم و ستمی شد، تو ستم مكن؛

 2. اگر به تو خیانت كردند، تو خیانت نكن؛

3. اگر تكذیب شدی، غضب مكن؛

4.اگر مدح شدی، شاد مشو؛

5. اگر نكوهش شدی، بی تابی مكن.

امام باقر علیه السلام به ما می آموزند که در برخورد با مردم، رفتار ما لزوما نباید یک رفتار آینه وار باشد. نباید هر چه با ما کردند ما هم مقابله به مثل کنیم، بلکه ما باید اخلاقیات را مبنای رفتار خود قرار دهیم، هر چند سخت باشد. اما اگر تک تک ما به همین توصیه نورانی عمل کنیم، دیگر شاهد این همه زد و خورد، بی اخلاقی و بد اخلاقی های اجتماعی نخواهیم بود.

 

 



دستگیری تفنگداران آمریکایی ، نگاه سیاسی به ماجرای دستگیری تفنگداران آمریکایی : این آزادی به نحوی نمایش داده شد که گویی سپاه پاسداران نظامیان آمریکایی را ربوده است و جان کری با توانایی بالای خود در دیپلماسی توانست بدون جنگ آنها را آزاد کند.  ظریف کری ملوانان آمریکایی برگ برنده‌ای که دودستی تقدیم آمریکا شد/ آمریکا خود را پیروز معرفی کرد!!!
 



 

 

پس از اعلام دستگیری 10 تفنگدار متجاوز آمریکایی به آبهای کشورمان و اعلام رسانه ای آن، تکاپوی عجیبی از سوی امریکایی ها برای آزادسازی هرچه زودتر این نظامیان صورت گرفت.  طبق سخنان سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، «جان کری طی 10 ساعت، 5 بار با ظریف درخصوص آزادی ملوانان امریکایی گفتگو کرده است«.


این پیگیری‌ها به حدی بود که خبرگزاری "رویترز" ساعتی بعد به نقل از مقام های وزارت دفاع نوشت: «قرار است ملوان ها صبح زود چهارشنبه به وقت خلیج فارس آزاد شوند.»  شاید یکی از دلایل شدت این پیگیری‌ها و عجله برای آزادی زودتر نظامیان آمریکایی تقارن این اتفاق با آخرین نطق سالیانه اوباما در کنگره بود. نطقی که در پایان 8 سال ریاست جمهوری وی از اهمیت زیادی برخوردار بود.
 
 
بسیاری از کارشناسان معتقدند این استیصال آمریکایی‌ها، بزنگاه بسیار مناسبی برای گرفتن امتیازهای لازم و یا لااقل شکستن هیمنه آمریکا بود. امتیاز قدرتمندی که می توانست دست دولت اوباما را روکند.

اما...  !!!

 



ادامه مطلب

 

راه رسیدن به شیرینی پایدار در زندگی مشترک این نیست که دنبال یک همسر بیعیب باشیم! شیرینی زندگی بیش از هر چیز به نحوۀ رفتار خوب خود آدم بستگی دارد، اگرچه پاسخ خوبی دریافت نکند. دنبال همسر بیعیب گشتن، خودش یک عیب بزرگ است.

برگرفته از سخنان استاد علیرضا پناهیان



تاريخ : پنج شنبه 24 دی 1394برچسب:ازدواج, زندگی شیرین, زندگی, موفق, راههای ازدواج موفق, | 19:32 | نویسنده : مرتضی |

 

پایگاه اطلاع رسانی دفتر آیت الله مکارم شیرازی: یکی از تازه‌ترین استفتائات از آیت‌الله مکارم شیرازی سوال خانمی است که نظر آیت‌الله مکارم شیرازی را را نسبت به شروط مورد علاقه او برای عقد ازدواج جویا شده است.

 
این خانم، شروط را در اینترنت دیده است و پس از مشورت با دوستان خود، آن را با خواستگار خود هم مطرح نموده است اما پس از موافقت خواستگار با این شروط، محضردار از تایید این شروط و ثبت عقد ازدواج خودداری کرده است.متن سوال این خانم و پاسخ آیت الله مکارم شیرازی چنین است:

 
بنده از اینترنت شرایطی را در مورد ازدواج دیدم که خیلی خوب و عادلانه هم بود و من از آنها پرینت گرفتم و به دوستانم هم نشان دادم و آنها هم تایید کردند که شرایط بسیار خوبی است و می‌تواند برای دختری که قصد ازدواج دارد بسیار مفید باشد برای همین با خواستگارم مطرح کردم و او هم پذیرفت ولی وقتی رفتیم محضر، محضردار که یک روحانی هم بود گفت اکثر این‌ها شرایط خلاف شرع هستند و به درد نمی‌خورند و حتی به تمسخر گفتند که شاید هر کس این‌ها را نوشته قصد دست انداختن خانم‌ها را داشته است، من خیلی ناراحت شدم. واقعاً همین مسایل است که باعث می‌شود ما جوان‌ها دین‌گریز شویم. چرا نباید به شرایط مورد توافق طرفین احترام قایل شد؟
من شرایط را هم برایتان ارسال می‌کنم و از شما خواهش دارم که مرا راهنمایی فرمایید.
از لطف شما هم ممنونم
 

1-
زوج به زوجه وکالت بلاعزل با حق توکیل به غیر داد تا زوجه در هر زمانی که بخواهد از جانب زوج اقدام به متارکه کرده و خود را از علقه زوجیت رها سازد به هر طریق اعم از بذل یا اخذ مهریه.
2-
زوج به زوجه وکالت بلا عزل داد تا هر زمان خواست مهریه را به هر میزان که خواست افزایش دهد.
3-
زوجه اجازه دارد هر زمان اراده نمود به خارج از کشور مسافرت نموده و نیازی به اجازه مجدد زوج نباشد چه برای اخذ یا تمدید یا تجدید گذرنامه و این اجازه دائمی است.
4-
زوجه حق ادامه تحصیل را تا هر مرحله‌ای که لازم بداند خواهد داشت در هر مکان و محلی که ایجاب کند .
5-
زوج، زوجه را در انتخاب هر شغلی که مایل باشد و در هر محلی که صلاح بداند مخیر می‌نماید.
6-
زوج مکلف است هنگام جدایی اعم از اینکه متارکه به درخواست زوج باشد یا به درخواست زوجه، کلیه دارایی خود را اعم از منقول و غیر منقول و وجوه نقدی بلا عوض به زوجه منتقل نماید.
 

7-
حق انتخاب مسکن و تعیین کشور و شهر یا محل آن با زوجه خواهد بود.
8-
حضانت فرزندان بعد از طلاق مطلقاً با زوجه خواهد بود و در صورت خروج از کشور نیز نیازی به اذن پدر نخواهد بود.
9-
اختیار زمان بچه‌دار شدن مطلقاً در اختیار زوجه خواهد بود.
10-
نزدیکی و تمکین در اختیار زوجه بوده و هر زمان که اراده نمود زوج مکلف به همبستری با زوجه خواهد بود.
11-
اگر احیاناً تقاضای همبستری از سوی زوج باشد زوج باید قبلاً مبلغی (که از سوی زوجه تعیین می شود) به شماره حساب زوجه واریز نماید با این حال زوجه در نزدیکی مخیر بوده و این امر موجد هیچ حقی هم برای زوج نخواهد بود.
12-
زوج به هیچ عنوان حق طلاق زوجه را نخواهد داشت.
13-
زوج پس از متارکه به هیچ عنوان حق ازدواج را نخواهد داشت اعم از نکاح دائم یا نکاح منقطع.
14-
زوجه هر وقت مصلحت بداند می تواند زوج را تنبیه بدنی نماید و زوج حق هر گونه اعتراض بعدی را در این خصوص از خود سلب و ساقط می‌نماید.                                                                                                                                                                      
15-
زوج مکلف به انجام کلیه کارهای منزل بوده و در موقع جدایی نیز حق درخواست اجرت المثل را از این حیث نخواهد داشت.
16-
زوجه هر گونه که مقتضی و صلاح بداند در برقراری ارتباط با دیگران مخیر بوده و زوج حق هر گونه اعتراض بعدی را از خود سلب و ساقط می‌نماید.
17-
درخصوص تربیت اولاد زوجه هر گونه صلاح بداند اقدام خواهد نمود و زوج حق دخالت در این خصوص را نخواهد داشت.
18-
ریاست خانواده با زوجه خواهد بود.
19-
زوجه شرط نمود که زوج ضمن اطاعت کامل از زوجه از والدین ایشان نیز تبعیت کامل داشته باشد.
20-
زوجه شرط نمود عند اللزوم نفقه والدین ایشان نیز با زوج باشد.
21-
حق رجوع بعد از طلاق با زوجه خواهد بود.
22-
نفقه زوجه علاوه بر مصادیق قانونی که عبارت از تهیه مسکن و البسه و خوراک و هزینه های بهداشتی و دارویی می‌باشد شامل کلیه تفریحات زوجه نیز از قبیل مسافرت خارج از کشور و غیره خواهد بود و میزان نفقه نیز توسط زوجه بدون لحاظ کردن وضعیت مالی زوج تعیین خواهد شد.

پاسخ آیت‌الله مکارم شیرازی:

فکر می‌کنیم آنچه نوشته‌اید، منظورتان مزاح و شوخی بوده. هیچ برده‌ای هم در دوران بردگی دارای چنین محدودیتی نبوده و اگر زوجی را پیدا کنید که زیر بار این شرایط برود حتما باید او را به طبیب روانی معرفی کنید.

 



تاريخ : پنج شنبه 24 دی 1394برچسب:استفتا, ازدواج, مکارم,خانم, شرط, شرایط, عقد, | 17:5 | نویسنده : مرتضی |