پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله) فرمودند: هرگاه خداوند خوبی خانواده ای را بخواهد آنان را در دین فقیه و آگاه کند, کوچک آنان بزرگشان را گرامی و محترم شمارد، در معیتشان مدارا و در هزینه هایشان صرفه جوئی و میانه روی روزیشان کند، به عیب هایشان بینا گرداند پس از آنها دست بکشند و توبه کنند و اگر برای خانواده ای خوبی نخواهد آنان را به حال خود رها کند.[1]

پی نوشت :
1.محمد،محمدی ری شهری،میزان الحکمه،جلد4،حدیث5380



تاريخ : جمعه 23 بهمن 1394برچسب:ویژگی خانواده خوشبخت , | 18:32 | نویسنده : مرتضی |

احکام موسیقی و رقص ، احکام دینی مربوط به رقص و موسیقی و حکم رقص : امروز توی بانک آقایی که کنارم نشسته بود، بهم گفت: حاج‌آقا از شما یک سوال داشتم؟ گفتم بفرمایید. گفت: حاجی من چند روز دیگه عروسی پسرمه. الان هم اومدم بانک تا مقداری پول نو بگیرم تا شب عروسی به عنوان شاباش بدم. آیا این کار از لحاظ شرعی اشکال نداره؟




به ایشون گفتم: قبل از جواب سوال، تبریک عرض می‌کنم. امیدوارم که زندگی خوب و شیرینی داشته باشن. اما جواب سوال دو صورت داره: صورت اول اینکه شما در إزای رقص حرام به شخص شاباش یا اجرت رقص را  می‌دهید، این کار جایز نیست چون سبب تایید عمل باطل شخص رقاص میشه و همچنین اجرت بر کار حرام، حرام است. البته در اینکه آیا رقص در همه صورت‌ها حرام است یا نه؟ بین علما اختلاف نظره. رقص زن برای شوهرش به فتوا اکثر مراجع جایزه و در مورد رقص زن برای زن بعضی از علما فتوا به جایزبودن رقص در مجلس زنانه با بعضی شروط داده‌اند. که هر کسی باید به مرجع خودش در این زمینه مراجع کنه.

صورت دوم اینه که شما پولی را که به حاضرین در مجلس عروسی به صورت کلی می‌دین یا اینکه بروی سر عروس پرت می‌کنین، قصدتان هدیه دادن باشه و می‌خواین باعث خوشحالی دیگران باشین در اینصورت دادن و گرفتن این پول اشکالی نداره.
گفت: حاج‌آقا حکم شرعی رو یاد گرفتم اما دوست دارم بدونم اینکار من به لحاظ اخلاقی صحیح هست یا نه؟ در جواب گفتم: هرکس در نحوه خرج کردن و تصرف در اموال خودش آزاده مگر سفیه یا مهجور باشه که باید با اجازه حاکم شرع در اموال خود تصرف کنه. پس شما به لحاظ شرعی حق دارین به هرکسی که مایلین در شب عروسی هدیه بدین، اما باید بدونین که مومن زیرکه و همیشه به دنبال عمل مهمتره نه مهم. گفت حاج‌آقا بیشتر توضیح دهید، یعنی چه مومن دنبال کار مهمتره؟ گفتم شما در شب عروسی چقدر شاباش بروی سر عروس و داماد و حاضرین می‌ریزی؟ گفت: حدود پانصدهزار تومان. گفتم می‌دونی چقدر انسان آبرومند هستند که به این پول احتیاج اساسی دارن و شاید با همین مبلغ مشکلی از مشکلاتشون حل بشه، بنظر شما آیا پرتاب پول بر سر افراد بی‌نیاز مهمتره یا افراد نیازمند؟ لحظه‌ای سکوت کرد و بعد گفت: یقینا نیازمند، بقول شاعر تا توانی به جهان خدمت محتاجان كن، به دمی یا درمی یا قلمی یا قدمی. حاج‌آقا جوابم رو گرفتم، من می‌تونم با این پول خودنمایی کنم برای دیگران یا اینکه با دادن آن به نیازمند یک دعای خیر برای خودم و فرزندام بخرم و من صورت دوم رو انتخاب می‌کنم.

گفتم: خوشحالم که چنین انتخابی کردید.

 



تاريخ : شنبه 26 دی 1394برچسب:رقص, موسیقی, آهنگ, حکم شرعی,دین , اسلام, زن, مرد , رقص زن و مرد, عروسی, جشن, | 12:10 | نویسنده : مرتضی |
صفحه قبل 1 صفحه بعد